Du er sikkert enig med os, når vi siger, at når man skal vælge en flydebro, er placeringen altafgørende, og som altafgørende bestemmer placeringen også, om det er muligt eller økonomisk rentabelt at installere en bro på det specifikke sted.
Hvordan vurderer man stedets egnethed, og hvordan træffer man beslutninger?
Det er ikke så kompliceret, som du måske tror. I de følgende afsnit vil vi vise dig, hvad vi ser på, når vi vurderer vores naturlige forhold, så du også selv kan foretage en indledende vurdering.
Flyde pontonens placering: vigtige faktorer
For at spare tid, lad os bare sige, hvor du ikke kan installere en ponton: flydepontoner kan ikke placeres på åbne strande eller ved kysten; egnede steder er enten naturligt velbeskyttede strande eller et havnebassin beskyttet af en bølgebryder.
Når du undersøger en placering, skal du evaluere følgende faktorer:
1. Isforhold
Heldigvis er det muligt at vurdere isforholdene på andre årstider end kun om vinteren. Hvordan gør man det?
Du skal blot være en skarp observatør og studere vandområdet ud fra følgende viden:
- i bugter, der er lukkede og beskyttet mod vind, smelter isen uden at bevæge sig eller bevæger sig kun lidt under påvirkning af vind;
- hvis der ikke vokser store træer meget tæt på kysten, er det meget sandsynligt, at der kommer riflet is;
- Isforholdene kan også ses på klipperne: Hvis de er blevet forskudt, er der opstået rimmeis.
Hvis der er opskåret is, er det meget sandsynligt, at der ikke kan installeres en bådponton, da isen ville ødelægge den hver vinter. Hvis ingen anden placering er mulig, kan du overveje at fjerne flydepontonen om vinteren og geninstallere den om foråret, men her skal du tage højde for de økonomiske og tidsmæssige omkostninger ved denne aktivitet.
2. Strandens åbenhed over for vind
Når det gælder indre vandområder, er der generelt ingen grund til at bekymre sig om vind, men når du planlægger en bro i havet, skal du være meget forsigtig på dette punkt.
Du kan tjekke den dominerende vindretning på din strand ved hjælp af en vindrose. Det er praktisk at bruge Global Wind Atlas-kortet på deres hjemmeside. Bare klik på det ønskede sted, vælg »Wind Rose« fra højre, og du vil se de vinde, der er dominerende i dette område:
Billede: et skærmbillede fra Global Wind Atlas’ hjemmeside
På den måde kan du identificere den farligste vindretning, hvorefter du skal tjekke på kortet og på selve stedet, om der er fri bane for vinden til at blæse fra den retning, eller om der er noget, der giver beskyttelse, f.eks. en kappe, halvø eller ø, som gør bølgerne sikre på det valgte sted.
3. Bølgernes højde
Vejrforholdene på havet og på indre vandområder (søer, floder, damme) er meget forskellige. Den største forskel mellem det åbne hav og de indre vandområder er bølgehøjden – inde i landet bremses vinden af skove og anden vegetation, men på havet, hvor der ikke er nogen forhindringer, har vinden mulighed for at samle fart, og derfor er der betydeligt højere bølger på åbent hav end for eksempel på en sø.
Så få først og fremmest en klar idé om den gennemsnitlige bølgehøjde på den fremtidige placering af bådbroen, og tjek også tallene for den maksimale bølgehøjde for at vide, hvilken slags kræfter din bro skal kunne modstå.
4. Gennemsnitlig vandstand
Vandstanden i havet og på indre vandveje ændrer sig alt efter årstid og vind, for eksempel har niveauet i Østersøen i ekstreme tilfælde været 2,5 meter over og 1,2 meter under gennemsnittet.
På indre vandveje afhænger vandstanden af nedbør og snesmeltning. Udsvingene er størst i foråret efter snerige vintre og i regnfulde perioder.
På grund af de konstante udsving i vandstanden er det vigtigt, at du tager hensyn til den gennemsnitlige vandstand på det ønskede sted, når du vælger en bro. Hvordan finder man ud af det?
Den gennemsnitlige vandstand er normalt synlig på stranden, og en visuel inspektion er tilstrækkelig. Hvis det er et ukendt sted, anbefaler vi også at tale med de ældre mennesker i området, som har boet der i lang tid og kan give oplysninger om en længere tidsperiode.
5. Vanddybde fra kystlinjen
Du kender allerede den rigtige vanddybde, hvis du har svømmet det pågældende sted. Hvis stedet ligger ved havet, kan du også få hjælp fra søkort, hvor dybden er angivet (f.eks. Navionics’ kort, som i vid udstrækning er frit tilgængeligt).
Hvordan hjælper viden om vanddybde dig i din planlægningsproces?
Hvis du kender den rette vanddybde fra den gennemsnitlige kystlinje, har du også et klart billede af, hvor du kan have din båd liggende og hoppe i vandet med hovedet først uden at bekymre dig, og vigtigst af alt – du kan beregne, hvor lang en flydebro du har brug for.
Hvis kystlinjen f.eks. er for lav, og der er langt til vand med tilstrækkelig dybde til fortøjning, betyder det, at det er nødvendigt at bygge en meget lang bro, hvilket gør hele projektet upraktisk, da omkostningerne kommer ud af kontrol.
Som konklusion
Lad os gennemgå de vigtige ting igen.
Flydebroer kan installeres i et vandområde, der er afgrænset af en mole, eller på en naturligt godt beskyttet strand. På en åben strand eller kyst kan broen ikke modstå naturens kræfter.
Fem faktorer skal vurderes på stedet:
- Isforhold;
- Kystens åbenhed over for vinden;
- bølgehøjde;
- gennemsnitlig vandstand;
- vanddybde fra kystlinjen.
Hvis du har spørgsmål til det, du har læst, eller gerne vil diskutere installationen af den flydende ponton, kan du kontakte vores ekspert nederst på siden.